Na jakich warunkach można prowadzić ewidencję przychodu?

Każda osoba fizyczna czy spółka, która uzyskuje przychody, ma obowiązek odprowadzać podatki do Urzędu Skarbowego. Istnieją różne sposoby rozliczania – wśród nich możemy wymienić prowadzenie pełnych ksiąg handlowych, a także księgowość uproszczoną, czyli prostszy i mniej czasochłonny proces. Jedną z form łatwiejszego rozliczania się, dzięki której możemy zastosować ewidencjonowanie przychodów, jest ryczałt. Na czym polega ta metoda i w jakich sytuacjach z niej skorzystamy? Podpowiadamy.

 

Kiedy wykorzystamy opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Niestety, nie każdy może skorzystać z tej formy uproszczonej księgowości dla firmy. Pierwszym ograniczeniem jest przychód, który nie może być wyższy niż 2 miliony euro w skali rocznej. Po drugie – ograniczenia dotyczą również niektórych form prowadzenia działalności. Z ryczałtu, i co za tym idzie ewidencjonowania przychodów, nie skorzystają: osoby prowadzące apteki, zajmujące się handlem częściami samochodowymi, sprzedażą towarów objętych akcyzą, czy sprzedających np. papiery wartościowe. Stawki ryczałtu są dopasowane do konkretnego rodzaju działalności i wynoszą – 2%, 3%, 5,5%, 8,5%, 10%, 12,5%, 15% oraz 18%. W tym roku pojawiły się także nowe stawki – 14 oraz 12%.

 

Na co przede wszystkim należy zwrócić uwagę przy prowadzeniu ewidencji przychodów?

Jeśli planujemy rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, pamiętajmy o tym, by zgłosić to z wyprzedzeniem do Urzędu Skarbowego. Rozliczenia możemy prowadzić indywidualnie, ale jest to dosyć skomplikowane, wymaga precyzji i odpowiedniego uporządkowania firmowych dokumentów oraz opatrzenia ich odpowiednimi datami. Jest to bardzo istotne, ponieważ w przypadku niedokładnego prowadzenia ewidencji możemy zostać ukarani przez urząd skarbowy, co wiąże się z nałożeniem sankcji finansowej. Dlatego najbezpieczniej i najwygodniej jest powierzyć prowadzenie ewidencji przychodów wykwalifikowanym ekspertom z biura rachunkowego

 

Zaopiekujemy się finansami w Twojej firmie!

Czytaj więcej